ورود به سایت

بازنشانی رمز عبور

تا کنون ثبت نام نکرده اید؟ثبت نام

عضویت

شماره موبایل یا ایمیل را وارد کنید

پسورد را وارد کنید

ثبت نام

سبد خالی
0
34100

ولنتاین چیست و چه روزی، روز ولنتاین است؟

داستان ولنتاین چیست؟

روز ولنتاین، که همچنین با نام روز عشق یا روز عشاق یا جشن ولنتاین نیز شناخته می‌شود، در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. این مناسبت هر سال در روز ۱۴ فوریه ( 26 بهمن) برگزار می‌شود. سابقهٔ تاریخی روز والنتین به جشنی که به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد، بازمی‌گردد. روز والنتین برگرفته از سنن روم باستان و مسیحیت می‌باشد. این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت والنتین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌شود.

اعتقاد عام بر این است که ولنتاین، نام کشیشی رومی در قرن سوم میلادی بوده است. در آن زمان امپراطور وقت روم، کلادیوس دوم، ازدواج را منع کرده بود؛ چون اعتقاد داشت سربازان متاهل جنگجویان بدی هستند. اما کشیشی به نام سینت ولنتاین که این کار کلادیوس را درست نمی دانست و مراسم ازدواج را به صورت مخفیانه انجام می داد.

کلادیوس بعد از مدتی این موضوع را فهمید و به دستور او ولنتاین زندانی و سپس به مرگ محکوم شد. ولنتاین به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر کور زندانبان شد. روز ۱۴ فوریه که روز اعدام ولنتاین بود و او را برای اعدام می بردند نامه ای برای دختر زندانبان نوشت و در آخر نامه نوشت “از طرف ولنتاین تو”.

پیشینه ی تاریخی ولنتاین :

کشیش والنتاین احتمالاً زمانی حدود سال ۲۷۰ میلادی به قتل رسیده‌است. در حالی که برخی بر این نظر هستند که روز والنتین، سالگرد مرگ یا به خاکسپاری والنتین است، گروه دیگر معتقدند کلیسای کاتولیک به منظور مسیحی سازی یک سنت باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بوده، این تاریخ را برگزیده‌است. تا اواخر قرن پنجم میلادی در امپراتوری روم جشن لوپرکالیا به مناسبت باروری برگزار می‌شد. در سال ۴۹۸ میلادی، پاپ ژلازیوس یکم برگزاری جشن لوپرکالیا را ممنوع کرد. وی روز ۱۴ فوریه را به عنوان روز والنتین اعلام کرد، تا با اعمال مشرکانه مقابله کند.

در سده‌های میانه اروپا، به‌خصوص در انگلستان و فرانسه، والنتین یکی از محبوب‌ترین قدیسان بوده‌است. به‌خصوص همزمانی شروع جفت‌گیری پرندگان با روز والنتین، این باور را که روز والنتین به واقع، روز عشاق است، تشدید کرد.

قدیمی‌ترین یادبود والنتین که امروز در دست می‌باشد، مربوط به چارلز دوک اورلئان است. وی که در پی شکست در نبرد آزینکورت در برج لندن زندانی بود نامه ای را در سال ۱۴۱۵ برای معشوقه‌اش نوشت که اکنون در مجموعه دستنویسهای کتابخانه بریتانیایی نگهداری می‌شود.

پیشینه روزی شبیه ولنتاین در ایران باستان :

حدود دو هزار سال پیش از آن که نماد ولنتاین ظهور پیدا کند، قوم آریایی‌ها روزی را به‌عنوان روز عشق یا سپندار‌مذگان نامیدند. زرتشتیان در تقویم، پنجم اسفند ماه هر‌سال جشن سپندار‌مذگان را بر‌پا می‌کنند. واژه «سپندار‌مذ» لقب ملی زمین محسوب می‌شود و به‌معنای گسترش‌دهنده، فروتن و نماد عشق است. زمین افراد را بدون توجه به زشتی و زیبایی آن‌ها نگاه می‌کند و مثل مادری با‌محبت آن‌ها را در دامان خود پروش می‌دهد. پسوند‌«گان» نیز در لغت به‌معنی جشن است و از‌این‌رو «سپندار‌مذگان» به جشن روز زمین و عشق شناخته می‌شود.

ولنتاین چی بخریم :

گل رز

اولین گزینه خرید برای روز ولنتاین گل رز سرخ است که نماد عشق و محبت محسوب می‌شود. می‌توانید یک شاخه گل رز یا دسته‌های چند‌تایی آن را تهیه کنید و آن را به کسانی که دوستشان دارید هدیه دهید. اگر شما به‌دنبال یک هدیه خاص به معشوقه خود هستید، گل‌های رز جاودان نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این گل‌ها در محفظه‌ای شیشه‌ای نگهداری می‌شوند، نیازی به آب دادن به آن‌ها نیست و تا سال‌های سال پژمرده نمی‌شوند.

عروسک

خرس‌های تدی قرمز رنگ به‌عنوان یکی از مشهور‌ترین کادو‌های روز ولنتاین شناخته می‌شوند. این خرس‌ها در سایز‌های مختلفی در بازار وجود دارند تا افراد با سطوح در‌آمدی مختلف بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. عروسک‌هایی مثل تدی می‌توانند یکی از ماند‌گارترین کادوهای روز ولنتاین محسوب شوند.

شکلات

شکلات نماد اصلی روز ولنتاین به شمار می‌رود. از سویی دیگر خوراکی محبوب خانم‌ها است و هدیه دادن آن در جعبه‌ای زیبا و تزئین شده می‌تواند باعث خوشحالی آن‌ها شود. البته شما محدود به خرید شکلات نیستید و می‌توانید خوراکی‌های دیگری مانند پاستیل، لواشک‌های ترش و اسمارتیز نیز به سبدهدیه ولنتاین خود اضافه کنید.

محصولات آرایشی

لوازم آرایشی همیشه یکی از خرید‌های اصلی خانم‌ها محسوب می‌شوند. با خرید لوازم آرایشی برای خانم‌ها در روز ولنتاین، می‌توانید دلشان را به دست آورید. عطر و ادکلن نیز همیشه در دسته‌ هدیه‌های شیک قرار دارند و در مناسبت‌های مختلف مانند ولنتاین می‌توانند انتخاب خوبی باشند. البته در خرید عطر و ادکلن باید توجه کنید که آن‌ها را مطابق سلیقه و روحیات طرف مقابل خریداری کنید.

زیورآلات و جواهرات

با خرید زیورآلات و جواهرات در روز ولنتاین برای محبوبتان، می‌تواند خوشحالی دو چندانی را در چهره او ببینید. در مراسم‌های مختلف همیشه زیور آلات و جواهرات حرف اول را می‌زنند. شما متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید جواهرات و زیورآلاتی برای محبوب خود تهیه کنید. این زیورآلات و جواهرات شامل دستبند‌های چرمی، انواع ست‌های مجلسی نقره، طلا، برلیان و غیره هستند.

دعوت به یک کافه یا رستوران

در روز ولنتاین دعوت به یک کافی شاپ یا رستوران و خوردن شام در کنار کسی که دوستش دارید، می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین شب‌های زندگی شما را رقم بزند. بهتر است انتخاب مکان مناسب را به عهده خودش بگذارید یا او را در شب ولنتاین با دعوت به یک رستوران رویایی شگفت‌زده کنید.

لباس‌های ست

این روزها در بازار پوشاک، استفاده از لباس‌های ست بسیار داغ شده است و افراد زیادی به‌دنبال تهیه آن هستند. شما می‌توانید عکس دو نفره خودتان را روی تیشرت چاپ کنید و در روز ولنتاین به محبوب خود هدیه بدهید.

ماگ

این روز‌ها افراد زیادی برای مناسبت‌های مختلف، ماگ‌های سفارشی به یکدیگر هدیه می‌دهند. ماگ‌ها در انواع نقاشی شده با گچ، حرارتی و تصویری وجود دارند که کادوی خاصی برای روز ولنتاین محسوب می‌شوند.

دفتر خاطرات عاشقانه

اگر محبوب شما به نوشتن علاقه‌ دارد، خرید دفتر خاطرات با طرح‌های عاشقانه خاص، گزینه مناسبی برای کادوی ولنتاین است. اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید خاطره روز اول آشنایی خود را داخل آن بنویسید و تعدادی از عکس‌های یادگاری خود را داخل آن بچسبانید و با این کادو ساده و ارزان قیمت، دل محبوبتان را به دست آورید.

قاب عکس

لحظه‌های زیبای دو نفره خودتان را در قاب عکس ثبت کنید و آن را به محبوبتان هدیه دهید. همچنین می‌توانید به‌جای عکس، سفارش طراحی یا نقاشی چهره بدهید تا خاص بودن این هدیه بیشتر در چشم او جلوه کند. قاب عکس‌های سه بعدی نیز انتخاب خاص دیگری برای کادو دادن در این روز است.