ورود به سایت

بازنشانی رمز عبور

تا کنون ثبت نام نکرده اید؟ثبت نام

عضویت

شماره موبایل یا ایمیل را وارد کنید

پسورد را وارد کنید

ثبت نام

سبد خالی
0
34107

پرداخت در محل چیست و چگونه قابل استفاده است ؟

امروزه خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی به سرعت در حال افزایش است و در آینده ای نزدیک بخش بزرگی از بازار خرید فروش رو به شیوه اینترنتی خواهد شد، ولی در کنار آن وجود بعضی از درگاه‌های پرداخت نامعتبر باعث سلب اعتماد مشتریان و کاهش خرید آنلاین شده است. این موضوع موجب از دست رفتن بخشی از بازارِ هدفِ تعدادی از فروشگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل گروهی از صاحبان کسب و کار مجازی، برای حل این مشکل از روش پرداخت در محل استفاده می‌کنند.

پرداخت در محل چیست ؟

پرداخت در محل یا Cash on delivery(COD) را با نام هایی همچون پس کرایه، پرداخت هنگام تحویل و… می شناسند.

پرداخت در محل (COD) نوعی شیوه پرداخت است که در آن گیرنده مبلغ سفارش را در زمان دریافت کالا، پرداخت می کند. از جمله مزایا استفاده از روش COD می توان به حداقل رساندن خطر تقلب بین خریداران و فروشندگان استفاده کرد و به طور کلی تا زمانی که خریدار خرید خود را دریافت و تایید نکند نیازی به پرداخت پول ندارد.

معمولا فروشگاه‌هایی که قابلیت پرداخت در محل را دارند، آن را به عنوان یک ویژگی خاص و برتر در سایت خود قرار می‌دهند. از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به فروشگاه اینترنتی کالا کاشانه اشاره کرد، که این ویژگی برای محصولات این فروشگاه فعال بوده و مشتریان می توانند در صفحه پرداخت این گزینه را انتخاب کنند.

روش هایی که برای پرداخت در این روش قابل استفاده است :

1.پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت محصول : در این حالت مبلغ سفارش با دستگاه کارت‌‎خوان یا همان پوز پرداخت می‌شود.

2.پرداخت نقدی : در این حالت هزینه به صورت نقدی پرداخت شده و پیک یا مامور پست آن را به حساب شرکت واریز می‌کند. این خدمت معمولا توسط شرکت‌های واسط پستی و حمل و نقل ارائه می‌شود.

مزایای استفاده از سرویس پرداخت در محل :

این روش پرداخت برای مشتریان مزایایی دارد از جمله؛ اگر کارت بانکی خریدار رمز دوم نداشته باشد می‌تواند به این صورت کالای مورد نظر خود را خریداری نماید. علاوه بر آن فروشندگانی که تازه‌کار هستند و نام و برند معتبر و مشهوری ندارند با ارائه این سیستم پرداخت، به اعتبار خود افزوده، اعتماد مشتریان را جلب و فروش بالاتری را ثبت می‌کنند. همچنین میتواند به فروشندگان کمک کند که از برخی تقلب در هویت خریدار، یا برخی اختلافات در درگاه های پرداخت الکترونیکی جلوگیری کنند.

معایب استفاده از این روش :

در کنار تمامی مزایایی که برای این روش پرداخت بیان کردیم میتوان به ریسک هایی که این روش برای فروشندگان دارد نیز اشاره کرد

  • امکان دارد خریدار به هر دلیلی از گرفتن محصول و بسته خودداری کند و بسته مرجوع شود در این صورت فروشنده مجبور به پرداخت هزینه های پستی است.
  • برای کالاهایی که حمل و نقل آسان ندارند این روش مناسب نیست.
  • در روش پس کرایه رسیدن مبلغ سفارش به دست فروشنده، زمانبر بوده و باعث بالا رفتن هزینه های فروشنده می شود.

چه شرکت هایی سرویس پرداخت در محل را ارائه میدهند؟

برخی از شرکت های پستی یا شرکت های واسط پستی که با فروشگاه های اینترنتی همکاری می کنند، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان فراهم می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به : پرداخت در محل تیپاکس، الو پیک، اسنپ باکس، پیک موتوری و پرداخت در محل شرکت پست اشاره کرد. هرکدام از این شرکت ها شرایط منحصر به فرد خود را دارند و طبق قوانین خود عمل می کنند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سرویس پرداخت در محل شرایط و قوانین خاص خود را برای فروشگاه ها دارد از جمله : کارمزد شرکت، نحوه پرداخت هزینه شرکت واسط پستی به فروشگاه و شرایط مرجوعی کالا. بنابراین اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید حتما در انتخاب نوع پست فروشگاه اینترنتی دقت لازم را داشته باشید. برای اینکه راحت تر بتوانید پست فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید، در ادامه به بررسی هریک از آن عوامل می پردازیم!

.

  • کارمزد : برخی از شرکت ها برای اینکه پرداخت در محل داشته باشند، مبلغی از هزینه را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. مثلا شرکت پست و دیگر شرکت های واسط پستی، اکثرا بین 2 تا 5 درصد کارمزد میگیرند.
  • هزینه برگشتی : همانطور که در قسمت معایب پرداخت در محل اشاره شد، اگر مشتری بسته را به هر دلیلی تحویل نگیرد و محصول مرجوع شود، هزینه برگشت و مرجوع کالا به عهده فروشنده می باشد. و مبلغی کمتر از میزان هزینه ارسال را به عنوان هزینه برگشتی، از فروشگاه اینترنتی دریافت می کند مثلا زمانی که هزینه ارسال کالا 25 هزار تومان باشد، اگر محصول مرجوع شود هزینه برگشتی پست 20 هزار تومان می شود.
  • نحوه پرداخت هزینه : زمان واریز مبلغ های پرداخت در محلی که از مشتریان دریافت شده درشرکت های حمل و ارسال کالا متفاوت است، بطور مثال شکرت پست حدودا بین 7 تا 14 روز بعد از توزیع کالا هزینه آن را به حساب فروشگاه پرداخت می کند، یعنی بعد از اینکه محصول توزیع شد و تایید آن را دریافت کرد از حدودا یک تا دو هفته طول می کشد تا هزینه را واریز کند.

کلام آخر

در این اینجا نتیجه ای که از این مقاله میشود گرفت اینست که با همه معایبی که پرداخت در محل برای کسب و کارهای اینترنتی دارد، با توجه به کلاه برداریهایی که موجب سلب اعتماد مشتریان مجازی شده است و مزایای این شیوه برای مشتریان، باعث افزایش اعتماد مشتریان و در نهایت افزایش فروش کسب کار های اینترنتی می شود.

اما خب اگر بخواهم به عنوان کلام آخر توصیه‌ای داشته باشم، توصیه می‌کنم برای مدت کوتاهی این قابلیت را در سایت‌تان فعال کنید، بعد از آن با توجه به تاثیری که روی افزایش فروش‌تان می‌گذارد و همینطور ضررهای مالی ناشی از برگشت محصول که مشاهده می‌کنید، در موردش تصمیم قطعی بگیرید.